Biografi
Åsmund Torkildsen, tidl. dir. Astrup Fearnley Museet:
Thomas Jørgen Klevjer maler sine intelligente og morsomme tolkninger over eventyrene og deres forfattere og illustratører, så godt at publikum ikke behøver å irritere seg over dålig håndverk. Bildene er noen ganger temmelig glatte og litt naivistiske, men det kler dem godt. De beste av dem er klare og fulle av lys. Den unge kunstneren har sett på norske eventyrskater både med et åpent og barnlig sinn og med den tolknings-teft den postmoderne kunstner ofte røper.
En slik metode – som altså er helt up to date – har Thomas Jørgen Klevjer brukt til noe så originalt og gledelig som å tolke ut nye bilder ut av allerede kjente og kjære bilder. Han kan se et maleri av Erik Werenskiold der to barn rundt en flisekurv leker med en trehest. Vi ser bare bena som stikker opp. Denne hesten har Thomas Jørgen Klevjer sett for seg slik den har vært i seg selv, og portrettert den i all sin prakt. Han har likeledes sett en Werenskiold-tegning fra Snorre, tatt ringbrynjen og spydet og lagt det i fulle farger på noen rullestener. Dette er svært smart gjort, for han lager et maleri etter en tegning på en slik måte at det ser ut som Werenskiold har sett på Thomas Jørgen Klevjer!
At vi virkelig befinner oss mot slutten av 1900-tallet, og ikke 1800-tallet som de fleste forbildene er fra, ser vi i det sjarmerende portrettet av Askeladden slik Ivo Caprino har formgitt ham for hundretusener av norske barn. Ved siden av Caprino-figuren ligger en knallgrønn filmrull og sier oss at vi er inne i filmens og TVens tidsalder. Det er sjelden vi ser en så original og velmontert utsilling i Drammen. Ved siden av bildenes stilsikre og dekorative trerammer, har kunstneren og hans gallerist satt opp reproduksjoner av forbildene og forsynt hvert bilde med en forklarende tekst. Dette var en utstilling både til å bli glad og klok av.